Bolest paty a chodidel - co je její příčinou?Koho nikdy nesužovala bolest paty a chodidel, těžko si představí, jak omezující a nepříjemné to je.

Bolest paty totiž ovlivňuje každodenní činnosti jako je chůze, běh nebo spánek. V dnešní době, kdy většina lidí tráví pracovní dobu vsedě a v uzavřených botách, které nerespektují anatomii chodidla, se bolest chodidla a paty objevuje velmi často. Patní kost (calcaneus) je největší kostí chodidla, která absorbuje velkou část nárazu způsobeného dopadem chodidla při chůzi nebo běhu, takže není divu, že máme k bolavým patám sklony.

Bolest chodidel má i psychosomatické příčiny. Každá nemoc, úraz i bolest v těle jsou pro nás něco jako červeně svítící kontrolka našeho vozidla. Je to zpráva od našeho těla o tom, že na psychospirituální úrovni nejednáme v souladu se svou duší, tedy jednáme v rozporu s naším svědomím, nerozvíjíme své dary a talenty anebo prostě jdeme špatným směrem. A to platí u nohou a chodidel doslova a do písmene. Nohy potřebujeme, abychom mohli jít dál, objevovali nové obzory a sbírali nové zkušenosti a prožitky. A také k tomu, abychom se mohli na chvíli zastavit, obdivovat krásu okolní krajiny a čerpat energii země.

Bolest chodidel – psychosomatické důvody

Psychosomatické důvody, které zapříčiní bolest chodidel, můžeme pro zjednodušení rozdělit do tří skupin:

1. Naše duše se chce rozvíjet, růst a sbírat nové zkušenosti. Bolest chodidel nás tedy upozorňuje na nedostatek pohybu a pohyblivosti na úrovni mentální, duchovní či emoční. Typickými příklady jsou lidé, které z pohodlnosti zůstávají ve vztahu nebo v práci, která je neuspokojuje, nepřináší žádné nové podněty ani nepředkládá výzvy. Tito lidé ale nemají odvahu z daného vztahu či zaměstnání odejít, raději setrvávají na místě, i když nejsou spokojení. A jejich duše, která se touží rozvíjet a radovat, jim to dává najevo právě bolestí nohou.

2. Nohy nám slouží jako opora pro pevný postoj. Lidé, kteří mají ve svém životě jasno, vědí, kam jdou, co potřebují a jak toho dosáhnout, mají často silné nohy, široká chodidla a jsou dobře uzemněni. Pevná a pružná chodidla ukazují, že na svých nohou pevně stojí, jsou si vědomi své ceny a umějí se postavit životním výzvám. V životě se cítí stabilně a bezpečně, umějí přijmout podporu a důvěřují, že se o ně vesmír postará. A tak jsou uvolnění, radují se a žijí podle svých představ. Pokud tento pocit nezažívají, dává jim bolest chodidel na vědomí, že je na čase svou představu o fungování světa změnit a najít v sobě místo, ze kterého mohou cítit bezpečí a důvěru v život. 

3. Jako se střídají roční období, den a noc, tak člověk potřebuje střídat práci a odpočinek. Do poslední skupinky patří lidé, kteří toto nechtějí pochopit a své nohy přetěžují, například sportovními výkony nebo prací. Leckdy se totiž stává, že tím utíkají před jinými situacemi v životě, kterým by se měli postavit čelem (může se jednat o vztahy, včetně vztahu k sobě) a bolest nohou je má právě před tímto útěkem zastavit a vrátit na místo, kde je potřeba situaci vyřešit.

Tip pro vás

Pokud vás tedy trápí bolesti chodidel, doporučuji podívat se na situaci ze všech možných úhlů. Tedy začít si chodidla rozhýbávat, protahovat a posilovat – a současně se upřímně zamyslet nad možnými duchovními příčinami. Protože jen ten, kdo ve svém životě udělá něco jinak, se může dočkat změny – třeba v tom, že ho přestanou trápit chodidla. Na mých stránkách najdete několik tipů, jak tu změnu udělat, včetně praktického kurzu Chodidlo, jak na něj, aby dobře sloužilo.

Bolest paty – fyziologický pohled

Bolest paty se obvykle ozývá na zadní straně paty nebo pod ní a skutečně může velmi nepříjemně ovlivnit váš každodenní život včetně psychiky. Dobrá zpráva je, že příčina je vždy stejná a dá se snadno napravit: neoptimální zatěžování dolních končetin a zejména chodidla, které často vychází ze špatně usazených kyčelních kloubů. To jsou největší klouby dolní končetiny, a proto je nutné je zahrnout do terapie. Nevycentrované kyčelní klouby často vedou k rozdílné délce dolních končetin, čímž dochází k nesprávnému zapojování svalových řetězců, a tím k vytvoření špatných pohybových návyků.

Prvním krokem na cestě ke změně bývá zjištění, co se vlastně děje.

Bolest paty – 3 nejčastějších diagnózy

  • Plantární fasciitida (zánět povázky chodidla)
  • Zánět Achillovy šlachy
  • Patní ostruha

V tomto článku vám popíši diagnózu první, plantární fasciitidu, česky zánět povázky chodidla, její příčiny, symptomy a možnosti léčby.  

Plantární fasciitida

Plantární fasciitida se též nazývá plantární fascióza, česky zánět povázky chodidla. Plantární fascie je vrstva vazivové tkáně táhnoucí se od spodní části patní kosti v pěti snopcích k jednotlivým prstům. Mezi její funkce patří tlumení nárazů při došlapu na chodidlo a rovněž se podílí na udržení nožní klenby. Její poškození je nejčastější příčinou bolesti paty, které postihuje zhruba 1 z 10 lidí. Ve fascii může dojít k poškození a zánětu, degenerativní změny mohou postupně vést i ke vzniku patní ostruhy (jedná se o výrůstek zespodu na patní kosti).

Příčiny

Její příčiny mohou být přetížení (příliš dlouhé stání či intenzivní běh), v důsledku kterého dochází k poškození tkáně mikro traumaty. Ta jsou způsobena oslabenými či staženými svaly na chodidle, nerovnoměrným zatěžováním plosky nohy, případně obezitou. Neoptimální zatížení je často důsledkem nevhodného postavení větších kloubů dolní končetiny, rozdílnou délkou končetin nebo funkčními poruchami, které jsou příčinou špatného zapojení svalových řetězců v dolních končetinách.

Symptomy

Bolest pod patou, která se rozlévá do plosky nohy směrem k prstům, se zhoršuje po odpočinku, při stání na špičkách nebo chůzi do schodů. Často je tam konkrétní bod, který je velmi citlivý na dotek.

Možnosti léčby

Klidový režim, cviky – pravidelné protahování lýtkových svalů a plantární fascie, ledování postižené oblasti, kortikosteroidy v injekční formě.

Bolest paty není ve většině případů vážným problémem a k úlevě dojde po dodržení dvou zdánlivě protichůdných doporučení: klidový režim a cviky protahující a posilující svaly bérce a chodidla. Velmi doporučuji též usazení velkých kloubů a srovnání délky končetin, což krásně řeší například Dornova metoda.

Tip pro vás

Jak rozeznáme plantární fasciitidu od patní ostruhy nebo únavové zlomeniny? Test je velmi jednoduchý – uděláme pár kroků po špičkách. Při problémech s plantární fascií se po přenosu váhy na přední část chodidla bolest zvýší, zatímco při problémech s ostruhou nebo při zlomenině je chůze po prstech méně bolestivá než při došlapu na celé chodidlo.

Bolest paty – další časté příčiny

K dalším velmi častým diagnózám, jak jsem již uvedla, patří také:

  • zánět Achillovy šlachy a patní ostruha, jimž budu věnovat příští článek. 

Další možné příčiny bolesti paty jsou zlomenina, případně vícečetné zlomeniny patní kosti, způsobené tvrdým dopadem při doskoku. K fraktuře může dojít i po opakovaném přetěžování, pak mluvíme o stresové (únavové) zlomenině.  

Rada na závěr: Bolest paty a chodidel – jak si ulevit a jak jí předcházet?

To nejlepší, co můžete pro své nohy udělat, je pravidelně o ně pečovat. Je důležité nohy procvičovat, masírovat a občas jim dopřát terapii. Nebo můžete navštívit kurz Chodidlo, jak na něj, aby dobře sloužilo (na stránce kurzu najdete, co o něm řekli účastníci). Úlevu vám přinese také masáž – jak při ní postupovat, píši v článku: Dopřejte si masáž chodidel.

Lucie Záškodná, profesionální masérka (Dornova metoda, reflexní terapie, shiatsu), průvodkyně osobním rozvojem a nadšená studentka života. V rámci své masérské praxe se zabývá chodidly a postavením dolní končetiny. Vede praktický a prožitkový kurz Chodidlo – jak na něj, aby dobře sloužilo.

Více o Lucii si přečtěte zde.