Masáž chodidelMasáž chodidel je tím nejjednodušším a velmi příjemným způsobem, jak udržovat své tělo v dobré kondici, jak se zbavit únavy či si zlepšit náladu. Dopřát si ji, je přitom velmi snadné. Můžete se naučit základní tipy, jak si chodidla namasírovat sami, či věnovat více času chůzi naboso. V některých případech je vhodnější, aby vám pomohl zkušený terapeut a poradil, jak se svými chodidly zacházet.

Chodidla jsou základním stavebním kamenem kostry

Chodidla jsou od přírody dokonalý nástroj k tomu, abychom se mohli pohybovat po zemi nebo na ní vzpřímeně stát. Příroda si na nich skutečně dala záležet: z celkového počtu kostí v lidském těle (cca 207) jich je v chodidlech celá čtvrtina, tj. 52. I to ukazuje na důležitost tohoto základního stavebního kamene naší kostry.

Přírodní masáž chodidel si můžete dopřát při chůzi naboso zejména v létě, kdy jsou ideální podmínky. Chodidla jsou velmi citlivé části těla, které vnímají půdu pod nohama, při chůzi se přirozeně masírují o kamínky, kořeny, trsy trávy či jemný písek. Při ostatních přirozených pohybech – dřepu, sezení na zemi, různých výpadech, lezení či kleku – se přirozeně posilují a současně protahují, tím tvoří pevný základ naší páteře, správného postavení kolen, kyčlí, pánve a na ni se napojující páteř. Pružná a osvalená chodidla tedy zajišťují přirozený a bezbolestný pohyb v dolních končetinách i páteři.

Naše chodidla byla stvořena k tomu, aby se každý den několik hodin přirozeně posilovala, protahovala a masírovala.

Moderní doba chodidlům nepřeje

S příchodem moderní doby a vyspělé techniky se prostor pro chodidla stále snižoval a zužoval. A to doslova a do písmene. Více a více se vozíme, místo abychom chodili. Přírodní masáž chodidel a přirozené posilování svalů chodidel jsou tak na ústupu.

Když už se nevozíme a chodíme, používáme boty, jejichž tvar se řídí módními trendy spíše než potřebami chodidel. Boty bývají v přední části příliš úzké, takže dochází k pomalé deformaci chodidla a změně v rozložení váhy. Navíc v botách trávíme každý den spoustu času. Vyrábíme stále sofistikovanější boty, takže na chůzi potřebujeme čím dál méně svalů a vazů, které postupně zakrňují. Bortí se nám podélná i příčná klenba, tvoří se halluxy, kladívkové prsty a otlaky. Ale protože – jak už to tak bývá – někdo „tu práci udělat musí“, přeberou práci za chodidlo jiné svaly. Ty ale na takovou zátěž nejsou uzpůsobeny, a tak dochází k jejich dlouhodobému přetěžování. Výsledkem jsou bolesti zad, vyhřezlé ploténky, přetrhané vazy v koleni nebo artróza kyčlí.

Oslabená chodidla vedou řetězovou reakcí k dalším problémům s pohybovým aparátem.

Masáž chodidel, cvičení a chůze naboso jsou balzámem pro tělo i duši

Dobrou zprávou je, že se s vzniklou nepříjemnou situací (otlačená, místy zatvrdlá chodidla, vbočené palce, kladívkové prsty, zhroucená klenba, bolesti pohybového aparátu) nemusíme smiřovat a jen tiše trpět. Stačí chodidlům do života vrátit to, pro co byla stvořena: pohyb, stimulace, vědomí. Způsobů je mnoho, uvádím čtyři základní.

4 způsoby péče o chodidla pro zdravé tělo a šťastnou mysl

1. Automasáž a vzájemná masáž v páru
2. Masáž chodidel – reflexní terapie
3. Cvičení
4. Chůze naboso

1. Automasáž a masáž chodidel v páru

Je to nejjednodušší a přitom velmi efektivní způsob, jak udělat svým chodidlům dobře. Nejjednodušší proto, že nám stačí dvě ruce, nemusíme nikam chodit ani si na to vyhrazovat volný půlden. Není potřeba žádné odbornosti. Nejlepší je dělat to, co nám je příjemné. Například promnout nárt, promačkat chodidlo, patu, bříška prstů, vytahat jednotlivé prsty a rozhýbat je na různé strany, uvolnit všechny jejich klouby. Víte, že jenom na prstech u nohou máme dohromady 28 kloubů?

2. Masáž chodidel

Je varianta příjemná v tom, že nemusíte dělat vůbec nic. Objednáte se, a pak si jenom užíváte příjemné protažení a povzbuzení chodidel od profesionála. Navíc se můžete lecčemus přiučit, okoukat masážní techniky nebo se přímo zeptat, co by vašim chodidlům udělalo dobře. Pokud jste měli to štěstí a narazili na zkušeného maséra, měl by vám umět poradit cviky, které povedou ke znovunastolení svalové rovnováhy.

3. Cvičení

Tak jako je masáž potřebná ke zcitlivění a protažení chodidel, tak je cvičení potřebné k jejich posílení. Jakkoliv masáž dokáže chodidlu velmi ulevit, prokrvit ho a protáhnout, bez cvičení propadlou klenbu prostě nespravíte, na to je potřeba naposilovat svaly.

Mezi nejběžnější cviky patří pomalý výpon na špičky, chůze po špičkách, patách, zevní klenbě, vnitřní klenbě, tzv. píďalka, kdy se pomalu posunujeme vpřed tím, že zabíráme prsty u nohou, zvedání předmětů ze země za pomocí prstů u nohou atp.

4. Chůze naboso

Nenahrazuje předešlé techniky, ale hezky je doplňuje. Nejlepší je chodit po ušlapaných cestičkách, volně lesem či po louce, kde chodidla přirozeně musí vyrovnávat terénní nerovnosti. Právě tím se posiluje mnoho malých svalíků, o jejichž existenci jste možná doposud neměli tušení. Pro mnohé obyvatele měst je někdy složité dostat se ven za město, kde je možné zout boty a bosými chodidly vnímat povrch země. Pro ty existuje jiná možnost – a sice nejrůznější masážní a cvičební pomůcky, které se snaží napodobit přirozený terén. Patří sem zejména masážní míčky s měkkými hroty, různé masážní či akupresurní podložky, balanční disky s hroty apod., na kterých se dá chodidlo moc pěkně rozhýbat a nastimulovat.

Masáž chodidel, cvičení a pohyb. A jak dál?

Mám fakt radost, že jste dočetli až sem. A co teď? Teď to nejdůležitější – rozhodnout se, že vaše nožky si lásku a péči zaslouží, najít si během dne pár minut času a dát se do toho. S výmluvami se na bolavých nohách nikam nedostanete.

Na závěr ještě otázka k zamyšlení pro ženy. Kolik času denně nebo týdně věnujete péči o svou pleť a vlasy? Možná budete překvapeny. A to se jedná „jenom“ o estetickou stránku. Kolik času jste ochotná věnovat tomu, co povede k bezbolestnému pohybu, prodlouží funkčnost pohybového aparátu a v neposlední řadě k pocitu pohody a radosti z chůze a svého těla?

Péče o chodidla, masáž chodidel zejména, to je moc příjemná záležitost 😊 Pokud se chcete o chodidlech dozvědět ještě víc, kontaktujte mě nebo vyzkoušejte můj praktický a prožitkový kurz Chodidlo.

Lucie Záškodná, profesionální masérka (Dornova metoda, reflexní terapie, shiatsu), průvodkyně osobním rozvojem a nadšená studentka života. V rámci své masérské praxe se zabývá chodidly a postavením dolní končetiny. Vede praktický a prožitkový kurz Chodidlo – jak na něj, aby dobře sloužilo.

Více o Lucii si přečtěte zde.