Zánět Achillovy šlachy a patní ostruhaJe tady pokračování článku o bolesti paty. V prvním díle jsem se zaměřila na témata psychosomatiky, která s bolestí chodidel souvisí, a na nejčastější příčinu bolesti – plantární fasciitidu (česky je to zánět povázky chodidla). Nyní nás čeká „achilovka“ a patní ostruha.

Zánět Achillovy šlachy

Achillova šlacha je největší a nejsilnější šlacha v lidském těle, která je schopná ustát zátěž rovnající se až dvanáctinásobku tělesné váhy (např. při běhu), ale je relativně málo pružná, a je tudíž náchylná k poškození. Tato šlacha připojuje lýtkový sval (m. triceps surae) k patní kosti a umožňuje natažení chodidla směrem dolů a ven, ve stoji zajišťuje výpon na špičky. Šlacha je velmi málo cévně zásobená, nejnižší prokrvení je v místě zhruba 5 cm nad patní kostí, kde také nejčastěji dochází k poškození.

Příčiny

Podobně jako zánět povázky chodidla a patní ostruha, vzniká i zánět achilovky v důsledku dlouhodobého přetěžování. Nejčastější příčinou jejího zánětu je dlouhodobé přetěžování při sportech, zejména takových, kde dochází k nárazům chodidla o tvrdou podložku při doskocích, dopadech či odrazech (volejbal, tenis, squash, běh…). Riziko vzniku zánětu „achilovky“ je o cca 30% vyšší u běžců (zejména středních a dlouhých tratí) než u neběžecké populace stejného věku.

Problémy s Achillovou šlachou se také objevují u „víkendových sportovců“, kteří přes týden nemají na sport čas a o víkendu si to „vynahrazují“. Mezi další často uváděné příčiny patří: nevhodná obuv, nedostatečný strečink, neoptimální postavení nohy (plochá noha, zvýšené zatížení palcové či malíkové hrany, vysoké klenby), rozdílná délka končetin, neoptimální postavení kolen, tření o patní ostruhy, nevyléčený předchozí úraz.

Symptomy

Bolest v zadní části paty, v počátečním stadiu se objevuje při zátěži, po rozvinutí zánětu v oblasti šlachy i v klidu. Zhoršuje se ve stoji na špičkách nebo běhu po špičkách. Dalšími symptomy jsou otok a krepitus neboli vrzání ve šlaše. U chronického zánětu se objevuje i zduření šlachy.

Možnosti léčby

Klidový režim, ledování, protahování svalů dolních končetin a stabilizace hlezenního kloubu, měkké techniky na šlachu a oblast lýtkového svalu, terapie fokusovanou rázovou vlnou, kineziotaping.

Klasická léčba zahrnuje klidový režim, doporučuje podpatěnky a pasivní ortopedické stélky do bot, aplikuje nesteroidní protizánětlivá léčiva. Tento způsob léčby často nepomůže, protože se jedná o snahu odstranit bolest, ale nikoliv pravý původ bolesti. Dále klasická léčba nabízí aplikaci kortikosteroidní injekce. Ta však narušuje strukturu samotné šlachy a snižuje její pružnost, někdy vedoucí až k jejímu přetržení či poškození tukového polštáře chránícího patu.

Chirurgický zákrok by vždy měl být až poslední možností, v případě kdy všechny ostatní metody selžou a postižený trpí bolestmi a sníženou kvalitou života. Navíc plantární fascie stabilizuje klenbu a po chirurgickém osekání či zkrácení se velmi často zhroutí.

Patní ostruha

Patní ostruha je kostěný výrůstek (osteofyt) patní kosti na spodní straně paty, kam se upínají krátké svaly nohy. Ostruha se může vytvořit pod patou uprostřed nohy, na vnitřní nebo zevní straně plosky. Někdy vznikne za patou, na zadní straně v místě úponu Achillovy šlachy. Vzácností není ani výskyt ostruhy na obou místech, pod i za patou. Pokud se objeví výrůstky v horní části patní kosti, mluvíme o Haglundově exostose. Výskyt kostěného výrůstku je spojen se zánětem v okolních tkáních. Podobně jako u plantární fasciitidy a zánětu achillovky vzniká i patní ostruha v důsledku dlouhodobého přetěžování – ať už sportem, chybnými pohybovými vzorci, nošením nevhodné obuvi, atd.

Vznik patní ostruhy

Nejprve se objeví bolest paty v důsledku zátěže, kdy bolí přetížený úpon vazu a může dojít k nebakteriálnímu zánětu. Dochází-li po delší dobu k opakovaným drobným úrazům úponu nebo jeho přetěžování, začíná se do místa ukládat vápník. Tím se vazovitý úpon mění v kost a vzniká kostěný výrůstek.

Příčiny

Opakované přetěžování při běhu, doskocích atp., svalová ochablost, svalové napětí, špatné postavení velkých kloubů dolní končetiny nebo samotné patní kosti

Symptomy

Bolest při mechanickém tlaku proti botě nebo tvrdé podložce, zvýšená citlivost úponu šlachy. Bolest se typicky objevuje nejvíce ráno, po námaze, v pozdější fázi i v klidu. Někteří lidé bolest nepociťují, přestože RTG nález prokazuje, že je patní ostruha přítomná.

Možnosti léčby

Fyzikální terapie (ultrazvuk, magnetoterapie, laser, rázová vlna), užití ortopedických vložek ke snížení potíží, homeopatika, obstřiky, rehabilitace – posilování a protahování svalů.

Doporučení: Co tedy dělat, když už noha bolí?

Bolest paty není ve většině případů vážným problémem a k úlevě dojde po dodržení dvou zdánlivě protichůdných doporučení: klidový režim a cviky protahující a posilující svaly bérce a chodidla.

Velmi doporučuji též usazení velkých kloubů a srovnání délky končetin, což krásně řeší například Dornova metoda.

A na závěr se podívejte na následujících:

6 tipů proti bolesti paty

1. Dejte si nohy nahoru

Bolest nám často naznačuje, že nějakou část těla příliš namáháme. O chodidlech to platí dvojnásob. Zkuste na nějakou dobu omezit delší stání, chůzi, pokud chodíte běhat, dejte si pauzu, vyzkoušejte nové polohy u sezení. Máte-li nadváhu, možná nastal čas vzít své zdraví do svých rukou a váhu upravit. Doporučuji podporu odborníka.

2. Rolujte pod klenbou zmrzlou láhev vody

Vložte do mrazáku půllitrovou plastovou láhev plnou vody a nechte zmrznout. V případě velké bolesti chodidla ji válejte pod klenbou. Je dobré mít na sobě ponožky. Po zchlazení plosky nechte nohu odpočívat, není vhodné s ní dále cvičit nebo protahovat. Stejným způsobem můžete chodidlo masírovat zmrzlým golfovým nebo jiným míčkem.

3. Ortopedické vložky

Vložky byly v minulosti velmi doporučované na každý problém s chodidly, v současnosti se názory odborníků velmi rozcházejí. Já klientům doporučuji použití vložek (případně jiných mechanických pomůcek) pouze v případě, kdy jim prokazatelně ulevují při bolesti. I v tom případě pomáhají tyto pomůcky jen krátkodobě a vždy je potřeba pracovat na příčině problému, tedy protažení a posílení svalů chodidla a náprava celkového držení těla.

4. Masáž

Masáž chodidla může být velmi účinným nástrojem proti bolesti. Použijte přiměřený tlak a zaměřte se na místa, kde cítíte největší napětí, často je to palcová hrana, malíková hrana, bříška prstů, nárty. Není-li vám pohodlná poloha při automasáži, pomozte si golfovým míčkem nebo požádejte partnera.

5. Strečink

Většina problémů s chodidly pramení ze zkrácených svalů, které pak noze neumožní přirozený pohyb. Jedním z nejjednodušších cviků, které můžete provádět i v kanceláři je, že se opřete rukama o zeď a zanožíte jednu nohu. Na protažení achilovky necháte celé chodidlo na zemi. Čím větší zanožení, tím větší protažení. Na protažení plantární fascie naopak u zadní nohy zvedněte patu, a co nejvíce protlačte dopředu, současně pokrčte koleno.

6. Posilování

Jako všechny svaly, mají-li správně fungovat, i svaly chodidla je potřeba posilovat. Stačí obyčejné zatlačení prstů u nohy do podlahy, stání na jedné noze nebo specifické cviky, které se můžete naučit například na kurzu Chodidlo – jak na něj, aby dobře sloužilo.

Přeji vám, aby vás plantární fasciitida, patní ostruha ani achilovka netrápily, abyste informace z článku nikdy nepotřebovali a vaše nohy vás bezbolestně nesly po cestách života. Jedna z cest, která k tomu vede, je všímavost. Znamená to věnovat pozornost svému tělu při chůzi, sezení i dalších činnostech. Tělo vysílá signály, že něco není v pořádku velmi brzy, a je dobré na to reagovat změnou pohybových stereotypů nebo konzultací s odborníkem. Problém u spousty lidí je, že si těch prvotních signálů nevšimnou. Zastaví je až velká bolest. A o to déle pak trvá uvedení těla zpět do rovnováhy.

Lucie Záškodná, profesionální masérka (Dornova metoda, reflexní terapie, Shiatsu), průvodkyně osobním rozvojem a nadšená studentka života.

V rámci své masérské praxe se zabývá chodidly a postavením dolní končetiny. Vede praktický a prožitkový kurz Chodidlo – jak na něj, aby dobře sloužilo.

Více o Lucii si přečtěte zde.